SalesPro:n käyttöön tarvitaan sekä SQL palvelin ja SalesPro ohjelmisto.
Yleensä SQL palvelin asennetaan sisäverkkoon yhteen keskitettyyn koneeseen, jolloin SQL palvelimen täytyy asentaa vain kerran. Vaihtoehtona on myös asentaa SQL palvelin jokaiseen koneeseen erikseen, mutta tällöin käyttäjät eivät voi nähdä toistensa tekemiä muutoksia vaan kaikki SalesPro:n data on erillistä.
SQL palvelimen voi ladata osoitteesta: https://www.microsoft.com/fi-fi/sql-server/sql-server-downloads. Suositeltu versio on Express, koska se on täysin kaupallisesti ilmainen ja yleensä sen tarjoama 10 gigatavun tila riittää hyvin SalesPro:n käyttöön.
Asennuksen aikana on syytä valita Basic vaihtoehto, jolloin asennus menee lähes itsellään alusta loppuun.
Kun Fusionia käytetään ensimmäistä kertaa se pitää käynnistää kahdesti ennen kuin luettelot ovat käytettävissä. Ensimmäisellä käynnistyskerralla Fusion lataa luettelot ja toisella käynnistyskerralla se asentaa ne. Tästä syystä Fusion on hyvä käynnistää ennen SalesPro:n käyttöä. Fusionista ei tehdä pikakuvaketta työpöydälle, koska se käynnistyy normaalisti SalesPro:n kautta, joten Fusionin voi käynnistää Windows nappia painamalla ja kirjoittamalla hakukenttään "2020 Fusion".
![]() | ![]() |
Vaikka SalesPro:ta oltaisiin asentamasta koneelle ensimmäistä kertaa, niin itse asennusvaiheessa ei kuitenkaan tarvi huomioida mitään ylimääräistä. Asennus tai vanhan version päivitys tapahtuu purkamalla ladattu zip-tiedosto ja suorittamalla asennustiedosto.
Jos SQL palvelin on asennettu täysin oletusasetuksilla, niin mitään virheilmoituksia ei pitäisi tulla vaan SalesPro on suoraan käytettävissä.
SQL palvelimia ei suositella asennettavaksi usealle eri koneelle. Jos käyttäjiä on useampia, niin SQL palvelin olisi hyvä asentaa keskitetysti vain yhdelle koneelle. |
Ensimmäisellä käynnistyskerralla SalesPro antaa kuvan mukaisen virheilmoituksen.
Virheen kuittaamisen jälkeen ilmestyy puolestaan "Tietokantaa ei löytynyt"-kyselyikkuna. Tähän ikkunaan on tarkoitus kirjoittaa SalesPro:n käyttämän SQL palvelimen yhteysosoite. Yhteysosoitteen ohje esim. sivulla https://www.connectionstrings.com/sql-server/.
Jos SQL palvelin on oletusasetuksilla asennettu lokaali SQL Express niin oikea yhteysosoite on:
Muussa tapauksessa oikean yhteysosoitteen saa vastaavalta palvelimien ylläpitäjältä.
Kun yhteysosoite on oikea niin ohjelma kysyy luodaanko uusi tietokanta. Tähän kuitataan "Kyllä".
Tietokannan luonnin jälkeen ohjelma kysyy lisenssin asentamisesta. Tähän löytyy tarkempi ohje sivulta: Lisenssien hallinta.
Vika | Ratkaisu |
---|---|
SalesPro ilmoittaa "Tietokantaa ei löytynyt tai sihen ei saada yhteyttä!", vaikka ohjeiden mukaan pitäisi toimia. | Varmista että koneesta, johon SalesPro on asennettu, on pääsy koneelle missä SQL palvelin on. Vian aiheuttaja voi olla esim. palomuuri. |