SalesPro:n käyttöön tarvitaan sekä SQL palvelin ja SalesPro ohjelmisto.

SQL palvelin

Yleensä SQL palvelin asennetaan sisäverkkoon yhteen keskitettyyn koneeseen, jolloin SQL palvelimen täytyy asentaa vain kerran. Vaihtoehtona on myös asentaa SQL palvelin jokaiseen koneeseen erikseen, mutta tällöin käyttäjät eivät voi nähdä toistensa tekemiä muutoksia vaan kaikki SalesPro:n data on erillistä.

SQL palvelimen voi ladata osoitteesta: https://www.microsoft.com/fi-fi/sql-server/sql-server-downloads. Suositeltu versio on Express, koska se on täysin kaupallisesti ilmainen ja yleensä sen tarjoama 10 gigatavun tila riittää hyvin SalesPro:n käyttöön.

Asennuksen aikana on syytä valita Basic vaihtoehto, jolloin asennus menee lähes itsellään alusta loppuun.

SalesPro

Vaikka SalesPro:ta oltaisiin asentamasta koneelle ensimmäistä kertaa, niin itse asennusvaiheessa ei kuitenkaan tarvi huomioida mitään ylimääräistä. Asennus tai vanhan version päivitys tapahtuu purkamalla ladattu zip-tiedosto ja suorittamalla asennustiedosto.

SQL palvelin samalla koneella

Jos SQL palvelin on asennettu täysin oletusasetuksilla, niin mitään virheilmoituksia ei pitäisi tulla vaan SalesPro on suoraan käytettävissä.

SQL palvelin keskitetyssä paikassa

Ensimmäisellä käynnistyskerralla SalesPro antaa kuvan mukaisen virheilmoituksen.

Virheen kuittaamisen jälkeen ilmestyy puolestaan "Tietokantaa ei löytynyt"-kyselyikkuna. Tähän ikkunaan on tarkoitus kirjoittaa SalesPro:n käyttämän SQL palvelimen yhteysosoite. Yhteysosoitteen ohje esim. sivulla https://www.connectionstrings.com/sql-server/.

Virhetilanteet

VikaRatkaisu
SalesPro ilmoittaa "Tietokantaa ei löytynyt tai sihen ei saada yhteyttä!", vaikka ohjeiden mukaan pitäisi toimia.Varmista että koneesta, johon SalesPro on asennettu, on pääsy koneelle missä SQL palvelin on. Vian aiheuttaja voi olla esim. palomuuri.